Przyjedź do Indii

Współczesne Indie

Kolej Lhasa - Katmandu - Gdzie podzieją się milczący strażnicy Indii?

 

 

Według najnowszego planu linia Xigaze - Gyirong będzie działała już w 2020 roku. Następnie ma zacząć się jej dalsza rozbudowa. W marcu tego roku premier Chin spotkał się z premierem Nepalu. W wyniku negocjacji doszło do wstępnego porozumienia.”

Po spotkaniu zezwolono na wstępne badania w ramach projektu kolei transgranicznej. Już dwie chińskie firmy wyraziły zainteresowanie budową linii kolejowej z Katmandu do Rasuwagadhi. Trasa miałaby mieć długość 121 kilometrów.

 

Taka trasa - oprócz walorów turystycznych - umożliwiłaby także otworzenie Tybetu na handel z krajami Azji Południowej. Do tej pory na szlaku kolei tybetańskiej znajduje się 30 stacji kolejowych, a jego długość wynosi 1 895 km i biegnie m.in. przez przełęcz Tanggula na wysokości 5072 m n.p.m.

W celu uniknięcia choroby wysokogórskiej pasażerów, na trasie kursują specjalnie zaprojektowane wagony - do przedziałów tłoczony jest tlen, a wagony posiadają uszczelniane, podwójne okna, także z powodu trzykrotnie większego promieniowania ultrafioletowego niż na nizinach. Przeciwko budowie kolei tybetańskiej i jej rozbudowie protestują ekolodzy oraz tybetańscy działacze niepodległościowi.”

Taka linia oprócz walorów turystycznych i handlowych bedzie miała ogromne znaczenie strategiczne i może zmienić pewną indyjsko-chińską równowagę sił. Zacznę od dowcipów internautów, że niedługo Chińczycy zbudują ruchome schody na Mt. Everest i tunel pod tą górą. Świadczą one o zmianach w postrzeganiu świata przez internautów ( jeśli pominiemy „bojowe” wpisy, że półtora miliarda patriotycznych Indian zada każdemu nieprzyjacielowi takie straty, że żadna inwazja na Indie nie jest możliwa. To chyba nie jest takie proste. Kilka udanych inwazji miało miejsce.

Przez wieki Himalaje nazywano „milczącymi strażnikami Indii: Drogi do Indii mogą prowadzić przez Afganistan, Pakistan czy Nepal i bardzo trudne do przebycia, a łatwe do zablokowania himalajskie przełęcze. Dalej już zostają równiny Punjabu, Terraju czy Doabu, znakomite dla mas kawalerii, falang piechoty i zrupowań czołgów.

 

Ze „strażnikami „ główny problem polega na tym, że ci są w Nepalu.Tylko czy Nepal, to tak do końca Indie? W czasach brytyjskich pisano, że Nepal nie jest tak do końca niepodległy. Jeszcze w pierwszej połowie XXw rząd w Nepalu był zależny od poparcia i akceptacji ze strony Brytyjczyków czy Rządu Indii.

 

Ale dziś jest inaczej. Nepal nie jest już legendarną  Shangri La, czyli krainą, gdzie nie ma głodu i chorób. W rzeczywistości jest to kraj przeraźliwie przeludniony (biorąc pod uwagę tereny nadające sie do zamieszkaniaia) i praktycznie odcięty od świata. Katmandu nie połaczenia kolejowego z żadnym portem, jedynie niskiej jakości drogi prowadzą do Gorakhpuru lub Raxaul na granicy .Koszt transportu ciężarówkami jest wysoki, czyniąc nepalskie towary praktycznie niesprzedawalnymi.Kraj jak powietrza potrzebuje inwestycji prorozwojowych. Ma spory potencjał hydroenergetyczny, teoretycznie można by zakładać tu call centre i BPO, ale trzeba by poprawić telekomunikację. A na to potrzeba pieniędzy. Indusi miło wszystkich swoich zdolności pozyskiwania funduszów mają jednak zasoby ograniczone. Natomiast zasoby finansowe mają Chińczycy.  Biorąc pod uwagę że Nepal nie jest dużym krajem mogą zainwestowac tu kilkanaście miliardów USD  Napływ pieniędzy, rozpoczęcie szeregu budów, przyłączene Nepalu do chińskiej sieci kolejowej, a tym samym do chińskiego rynku natychmiast spowodują postęp gospodarczy i wzrost zamożności społeczeństwa. (przynajmniej zredukują nieco biedę) W efekcie maoiści prędzej czy późniejwygrają wybory i Nepal stanie się „chiński”) Podciągnięcie infrastruktury militarnej i transportowej do granicy chińko-indyjskiej nie jest może drobnostką, ale jest możliwe. Kraj pomiedzy granicą a Varanasi jest dość wilgotny, pocięty rzekami, ale dość płytkimi i w efekcie dostępny dla lekkich lub pływających wozów bojowych

Włączenie Nepalu do chińskiego systemu sojuszy może zmienic relacje Indii z Pakistanem. Fakt posiadania w Nepalu linii kolejowej i włąsnej infrastruktury spowoduje, że Chińska obecnośc w tym kraju będzie miała charakter trwały i Chińczycy usunąć sie z Nepalu nie dadzą.

Indie nie są wprawdzie słabeuszem ale dotychczasowa względna równowaga sił pomiedzy Indiami a Chinami zostanie poważnie naruszona.