Przyjedź do Indii

Informacje praktyczne

Kilka uwag o imporcie z Indi

 

W Indiach istnieją katalogi eksporterów i importerów w formie książkowej, oraz on-line. Jeden z nich znajduje się pod adresem: www.trade-india.com . Katalog ten zbudowany jest jednak tak, że listy producentów i eksporterów otrzymać można bezpłatnie, natomiast mail można wysłać bezpłatnie do eksporterów i producentów, natomiast wysłanie maila do importera, czy umieszczenie własnej oferty jest możliwe po opłaceniu abonamentu. Telefony i telefaksy do firm (przynajmniej niektórych) dostępne są w wersji bezpłatnej. Być może inne metody wyszukiwania w tej bazie są skuteczniejsze, ale jeszcze do nich nie doszedłem.

 

Inny portal to: http://www.tradeportalofindia.com.

 

 

Pragnę jednak zwrócić uwagę, że przy imporcie z Indii zalecana jest najwyższa ostrożność. Odnotowujemy liczne skargi firm polskich na niesolidnych dostawców. Oszukiwanie partnera leży na porządku dziennym, liczy się doraźny zysk „dzisiaj”, a wszechobecna korupcja sprawia, że można „załatwić” praktycznie każdy dokument. Dlatego też od umiejętności negocjacyjnych kupującego będzie zależało, na ile będzie on w stanie zagwarantować obronę swoich interesów.

 

Uwagi:

  • Akredytywa nie broni dostatecznie importera. Pieniądze wypłacane są bowiem za potwierdzeniem wysyłki towaru. Bank nie sprawdza, co zostało wysłane, ani w jakim jest stanie.
  • http://indianadventure.eu

 

 

  • Swiadectwo fitosanitarne można „załatwić”. Jakość towaru nie ma z tym nic wspólnego.
  • Nawet firma solidna, często po kilku udanych transakcjach potrafi przesłać wadliwy towar. Nie wiemy, czy jest to inicjatywa zarządu, czy pomysłowość pracowników niższego szczebla.

 

Nasze rekomendacje:

  • Absolutnie nie godzić się na przedpłatę.
  • Negocjować kontrakt tak, aby zapłata następowała po dostawie towaru do Polski i jego sprawdzeniu (zdajemy sobie sprawę, że jest to bardzo trudne).
  • W wypadku akredytywy jako warunku płatności włączyć do warunków akredytywy certyfikatu inspekcji niezależnej instytucji na terenie Polski.
  • Zamiast akredytywy negocjować inkaso dokumentowe w momencie dotarcia towaru do portu przeznaczenia. Wtedy przynajmniej będziecie Państwo mieli okazję upewnienia się, czy towar jest w porcie i może dokonania jakiś zewnętrznych oględzin.
  • W wypadku dostawy na bazie CIF beneficjentem ubezpieczenia musi być importer. Należy żądać ubezpieczenia przez rzetelnego ubezpieczyciela, najlepiej wskazanego przez Was.
  • W wypadku dostawy na bazie CIF niech będzie do CIF port polski, a nie Hamburg.
  • Załączać w kontrakcie właściwość sądu polskiego i prawo polskie jako rządzące kontraktem, czasami to działa, ponieważ firmy indyjskie boją się kłopotów na terenie Unii Europejskiej.
  • Jeżeli jest możliwość dokonywać inspekcji towaru przed wysyłką i a pozytywne świadectwo inspekcji winno być jednym z dokumentów akredytywy lub inkasa.

.